İyi İçecekler
Merhaba, İyi İçecekler Bilgi Köşemize Hoş Geldiniz. Bu site; 1959 Doğumlu Dükkanımızın Sitesidir.
 

Sağlıklı İçecekler

 

İnsanlar su gereksinimlerini genelde; içecekler, besinler ve metabolizma olmak üzere üç kaynaktan sağlarlar. Besin içerisinde bulunan besin öğelerinin yakımı sonucu su oluşur. Diyette proteine göre karbonhidrat ve yağın yüksek olması metabolik suyu arttırır. Bununla birlikte besinlerle de su alırız. Örneğin 1 yemek kaşığı balın %17’si, 1 adet elmanın % 84’ü, 2 adet salatalığın % 95’i, 1 su bardağı sütün % 89’u, 3 köfte kadar yağsız kırmızı veya derisiz tavuk etinin % 64’ü, 1 ince dilim ekmeğin % 38’i sudur. Ek olarak gün içerisinde içtiğiniz çay, kahve, soda, gazlı veya gazsız içeceklerle ile de sıvı almaktayız.



 

Sağlıklı yaşam için ne kadar su?

Sağlıklı bireyler günde belirli yollarla vücuda aldıkları sıvıları kaybederler. Bu deri yoluyla 500 ml, akciğerlerle solunum yoluyla 300 ml, böbreklerden idrarla 1500 ml ve bağırsaklardan 200 ml olarak kayıptır. Topladığınızda 2500 ml yani ortalama 8-10 su bardağı sıvı anlamına gelir. Su içimi susama merkezi ile hormonal olarak uyarılır.

 

Vücut toplam suyun % 0-1 kadarını kaybedince susama duygusu oluşur. Toplam suyun %2-5’ini kaybedince ağız ve deride kuruluk, deride kızarma, yorgunluk, baş ağrısı, fiziksel performansta azalma görülür. % 6’sı kaybolunca vücut sıcaklığı, nefes alımında ve nabızda artış görülür. Bu durumda siz doğal olarak susarsınız. Ancak bu durumda belirli miktarda su içince susama duygunuz geçebilir, fakat bu vücut suyunun yerine yeterli miktarda konulur anlamına gelmez. Bu nedenle daha fazla su içmeniz gerekir.


 

Su gereksinimi hangi durumlarda etkilenmektedir?

 Çok sıcak ve soğuk havalarda vücut normal ısısını sağlaması için daha fazla su harcar. Yoğun egzersiz ve ağır işler yapıldığında su kaybı artar. Uzun süreli yolculuklarda, hamilelik ve emziklilik döneminde kadınlarda, hastalık durumlarında, kusma, ateşli hastalıklar ve ishal gibi durumlarda, yüksek diyet lifi içeren beslenmede daha fazla sıvı almak gerekir.


 

Sağlık için mutlaka su için!

Vücudumuzdaki sıvı dengesini normal düzeylerde tutmak için mutlaka 8-12 su bardağı su için. Sıvı alımının sadece suyla tamamlanması gerekmez. Süt, meyve suyu ve diğer içeceklerin temeli de sudur. Yenen katı besinlerle de bir miktar su alırsınız.
Ancak kafein içeren kahve, çay ve diğer içecekler sıvı gereksinimini karşılasa da uygun su kaynakları olarak sayılmazlar. Örneğin kafein içeren kahve içildiğinde su alırsınız ancak diüretik etkisinden dolayı daha fazla idrar çıkışı yaparak daha fazla sıvı kaybedersiniz. Buna ek olarak kafeinsiz içeceklerin diüretik etkileri bulunmaz.


 

Su tüketimini arttırmanız gerekiyorsa şu önerilere önem veriniz.
1. Gün içerisinde kahve arası yerine su molası verin. Çalışma masanız, yatağınızın başında 1 su bardağı ve bir sürahi içinde su bulundurun.
2. Yemeklerinizde ve ara öğünlerinizde su, süt, ayran, taze sıkılmış meyve suyu ile tamamlayın. Ya da öğünlerinize çorba ile başlayın.
3. Toplantı, özel günlerde diüretik etki nedeniyle alkol yerine soda tüketebilirsiniz. Ancak çok soda tüketiminden kaçının. Böbreklerinizin sağlığı için nadir tüketmekte fayda var.
4. Egzersizi yaparken, sıcak havalarda çalışırken mutlaka su için.
5. Seyahatleriniz boyunca yanınızda su bulundurun.


 

Fazla su tüketimi zararlı mıdır?

Böbreklerden su atımı antidiüretik hormon tarafından denetlenir. Böbreklerde mineral yoğunluğunun artması ile hormon salgılanması uyarılarak böbreklerden su geri emilir. Günlük gereksinimden fazla alınan su böylece kolayca atılır. Sadece böbrek fonksiyonlarında oluşan bozukluklar suyun süzme işleminin bozulmasına bu da suyun ya daha fazla tutularak ödem oluşmasına ya da aşırı su kaybına neden olur.
Güvenli su tüketimine önem gösterin. Gelişmekte olan ülkelerde su gereksinmesinin karşılanmasında temiz su bulma önemli sorunlar arasındadır. Su, ülkenin denetleme sağlayan birimleri tarafından daima denetlenir. Güvenemediğiniz suyun temizlenmesi için su 3-5 dakika kaynatılır ise kullanılabilir. Bu temizleme yönteminin dışında sular düzenli olarak klorlanır ve suyun dezenfeksiyonu sağlanır. Suyun klorlanması kolera, hepatit gibi hastalıklardan korunma sağlar. Bilinmesi gereken en önemli nokta suyun dezenfeksiyonu için kullanılan klor kanser vb… hastalık sağlamayacak kadar düşük dozlarda yapılmasıdır.


 

İçme suyundan hangi mineralleri sağlarız?

 İçme suları çok fazla demineralize edilmedikçe farklı miktarlarda flor, sodyum, demir, kalsiyum ve magnezyum gibi mineralleri de sağlayabilir. Yer altı kaynaklarından elde edilen sular daha çok mineral içerirler. Çok duyduğunuz sert ve yumuşak su terimi de suyun mineral yoğunluğu ile ilgilidir. Lezzet farkı bulunmaksızın sert sular yumuşak sulara göre daha çok magnezyum, kalsiyum içerirken daha az miktarda sodyum içerirler. İçtiğimiz sular yumuşak sulardır.


 

Marketlerdeki hazır şişe sularının özellikleri nelerdir?

Şişe sularının klor ve kurşunu hiç içermemesi hamile kadınlar ve çocuklar için iyi bir alternatiftir. Musluk suyunun güvenli olmadığı durumlarda özellikle musluk suyu içilmez uyarısı yapılan toplumlarda şişe suyu tüketilebilir.

 

Su ve flor minerali

Flor minerali diş minesinin sertleşerek gelişiminde ve dişleri çürümeye karşı korumada görev alır. Flor aynı zamanda osteoporoz denilen kemik kırılmalarının önlenmesinde rol oynar. Suların flor yoğunluğu düşük olan yerlerde uygun miktarda suya flor eklenmesi yapılarak sağlanabilmektedir. Burada önemli olan nokta çok fazla flor tüketiminin de dişlerde benek veya kahverengi lekelere neden olabileceğidir. Bu durum flordan zengin suyun tüketilmesinin yanında ek olarak aşırı miktarda ek flor kullanımı ile oluşabilmektedir.

 

İste birkaç sağlıklı sıvı örneği:

1. Toksin atıcı sıvı: 1 kap içerisine ½ demet taze maydanoz (saplarıyla birlikte), ½ demet taze nane yaprakları, 1 adet limon, bir parça ıhlamur ve 2 litre su eklenir. Yaklaşık 30 dakika kaynatılır ve soğuduktan sonra süzülerek içilir.
2. Metabolik denge sıvısı: 3 litre su içerisine, 2 orta boy elma ve 1 orta boy limon (kabukları ve çekirdekleriyle birlikte 4 eşit parçaya bölünerek), 1 kuru dal veya rulo tarçın, 1 tatlı kaşığı tane karabiber, 1 tatlı kaşığı kuru karanfil eklenir. Karışım kaynadıktan sonra süzülüp soğumaya bırakılır.
3. Detoks ayranı: ½ su bardağı az yağlı yoğurt içine ½ su bardağı su, az miktarda kıyılmış dereotu, taze nane ve taze maydanoz eklenir ve karışım blendırdan geçirilir.
4. Taze havuç ve kereviz suyu karışımı: Havuç ve kerevizin içerdikleri maddeler birleşince güçlü bir antioksidan ve kanser önleyici etki gösterirler. Ayrıca karışımın içerdiği A vitamini bağışıklık sistemini, dişleri, iskelet sistemini ve görmeyi güçlendirir. Cilt sağlığı açısından da önemlidir.
5. Ahududu ve şeftali suyu karışımı: Çok yoğun ve stresli bir hayatınız varsa sizin için sakinleştirici ve dinlendirici ideal bir karışım hazırlamak için, iki şeftali ile birlikte yaklaşık 125 gr ahududuyu sıkın. Meyve suyu çok yoğun gelirse, bir ya da iki elma ilave edebilirsiniz.

SAĞLIKLI YAŞAM ÖNERİLERİ

Sağlıklı olmak, insan mutluluğunun öncelik taşıyan bir öğesidir. Sağlık genellikle kendiliğinden var olan bir durum olarak algılanır. Oysa sağlıklı olma uğrunda çaba gösterilmesi gerekir. Hatta bugünkü bilgilerimiz bize bu uğraşın daha doğum öncesi dönemde başlaması gerektiğini göstermektedir.

Doğal olarak bu aşamada yapılması gerekenler, anne ve babalara düşmektedir. Olaya nesillerin sağlığı olarak bakıldığında, sağlığın ve sağlıksızlığın nesiller boyunca aktarılabileceği görülür. Anne ve babalar genetik özelliklerinin yanı sıra kendi sağlıklarına gösterdikleri özenle bebeklerine sağlık aktarabileceklerini bilmelidirler.  

Sağlıklı bir yaşam için alınması gereken önlemlerin pek çoğu günlük yaşamımızda  uygulamamız gereken küçük ve kolay çabalardan oluşur. Nerede olursa olsun günlük yaşamı düzenleyen bazı temel kuralların bilinerek uygulanması, sağlığın korunmasını ve diğer bireylerle paylaştığımız yaşamı kolaylaştırır.

Bu kurallardan en önemli bazıları temizlik, sağlıklı beslenme, bedensel ve zihinsel çalışma, düzenli yaşam, sigara, alkol, uyarıcı ve uyuşturucu maddelerden uzak durma, kazalardan korunma, sorunlarla başa çıkmada doğru ve uygun yöntemler kullanmadır.  

Çoğunlukla günlük çabalarda hedefin mutluluk olduğu varsayılır. Oysa altta yatan asıl neden güvenlik duygusudur.  Çünkü hayatta kalmayı sağlayan en ilkel dürtü korkudur ve güvenlik duygusu korkunun yatıştırılmasıyla ortaya çıkar.

Kendimizi güvende hissedebilmemizin ilk koşulu ise bilmektir. Ancak bildiğimiz şeyi, bildiğimiz kadarı ile kontrol edebiliriz. İkinci basamaksa bilginin eyleme dökülmesidir. Bilgimizi davranışımıza yansıtamıyorsak bu bilgi bizim için huzursuzluk kaynağı olmaktan öteye geçemez.

Bir sonraki aşama ise paylaşarak çoğaltma, yandaş oluşturmadır. Bunun için bilgimize dayanan doğru bulduğumuz davranışı kurallaştırmaya çalışırız. Toplum içindeki pek çok kural bu yolla oluşmuştur. Zaman içinde altta yatan bilgi evrimleştikçe kurallar da değişecektir. 


 

Bugün sağlıklı yaşam için bilinmesi gereken başlıca kurallar şunlardır:

   I.       TEMİZLİK

            A.   HİJYEN NEDİR, NE ÖNEMİ VARDIR? 

            B.   CİLT TEMİZLİĞİ 

C.   SAÇ TEMİZLİĞİ VE BAKIMI

 

D.   YÜZ, GÖZ VE KULAK TEMİZLİĞİ

 

E.   AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI

1.   Diş Çürümesi

2.   Diş Eti Hastalıkları

3.   Dişlerin Gelişim Bozuklukları

4.   Ağız ve Diş Sağlığı Nasıl Korunur?

5.   Diş Fırçalama Tekniği

6.   Diş İpi Kullanımı

            F.   MEMELERİN BAKIMI 

G. CİNSEL BÖLGENİN TEMİZLİĞİ

1.   Adet Döneminde Temizlik ve Bakım Nasıl Yapılmalıdır?

2.   Tuvalet Sonrası Beden Temizliği   

            H. EL VE TIRNAK TEMİZLİĞİ VE BAKIMI

İ.  AYAK TEMİZLİĞİ 

J.  BANYO YAPMA

Cinsel İlişki Sonrası Temizlik

  

   II.      SAĞLIKLI GİYİNME

  III.    ORTAMIN TEMİZLİĞİ VE BAKIMI

            A. FARKLI ORTAMLARIN TEMİZLİK ÖZELLİKLERİ

1.   Yerler ve Yüzeyler

2.   Buzdolabı

3.   Lavabo ve Tuvaletler

 B. YİYECEK VE İÇECEKLERİN TEMİZLİĞİ           

C. BESİNLERLE İLGİLİ HİJYEN KURALLARI 

D. MUTFAKLA İLGİLİ HİJYEN KURALLARI  

E. ATIKLAR

  

   IV.    BESLENME

    V.    HAREKETLİ YAŞAM  

   VI.    DÜZENLİ YAŞAM VE UYKU 

  VII.    ÇALIŞMA ORTAMI 

  VIII.   GÜNLÜK YAŞAMDA STRESLERLE BAŞA ÇIKMA 

    IX.   ZAMAN YÖNETİMİ 

     X.   SİGARA, ALKOL, MADDE KULLANIMI

1.      Bağımlılık Nedir?

2.      İradesiz Kişiler mi Bağımlı Olur?

3.      Ne Kadar Alkol İçmek Risklidir?

4.      Esrar, Bağımlılık Yapar mı?

5.      Ecstasy Bağımlılık Yapar mı?

6.      Uyuşturucu Bazı Ülkelerde Serbest mi?

7.      Ara Sıra Kullanmak Zararlı mıdır?

8.      Herkes Uyuşturucu Kullanıyor ve Onlara Bir Şey Olmuyor! (mu?)

9.      Arkadaşımın Uyuşturucu Kullanması Beni Etkiler mi?

10.  Uyuşturucu Sadece Kullanan Kişiye mi Zarar Verir?

Bilkent üniversitesi

 

 

 



Sağlık Önerileri - Tıkla

 

 

  0 542 252 70 62
  0 532 402 77 44

0 464 217 18 81
0 464 214 55 33
    

0 532 790 41 90  Şikayetleriniz
0 532 402 77 66  Yurt Dışı Kargo Yetkilisi
0 535 433 27 62 Yurt İçi Kargo Yetkilisi



 

İyi İçecekler Yazıları Bilgi Amaçlıdır. İyi İçecekler Bilgileri İlaç ve Doktor Yerine Tedavi Etmez.